Azores agost 2021

Aquest estiu, segon any amb pandèmia hem decidit tornar a viatjar fora de les nostres fronteres, la idea inicial era fer la illa de Cuba però va quedar descartat pel Covid i la greu crisi econòmica/política que tenen.

Així doncs que el Ramón proposa les Illes Açores, hem buscat informació a diferents blogs i té molt bona pinta. Sol, platja, surf, trekkings, aprofitarem per pujar el cim més alt de Portugal Montanha do Pico 2352m a l'illa de Pico. Tenim 19 dies al davant on visitarem quatre de les nou illes que formen l'arxipèlag de les Açores.

Tots estem vacunats excepte el Gerard que s'haurà de fer una PCR 24 hores abans d'agafar l'avió i repetir-la cada 6 dies (en cas de no ser possible te la fan a l'aeroport a l'aterrar a cada una de les illes sense cost.

Sortida el dia 4/8 de BCN a Lisboa disposarem de 5 hores lliures a Lisboa on deixem les maletes a consigna i aprofitem per dinar i fer una volta per la ciutat. (Si tot va bé hi tornarem el pròxim mes de març per fer la 1/2 marató de Lisboa amb 2 anys de retard)

Visitem les seguents illes: 8 díes Sao Miguel - Ponta Delgada, 4 díes Pico,  2 dies Sao Jorge, 5 dies a Terceira.

Un dels problemes que hem tingut a totes les illes a causa de la pandèmia ha estat la falta de cotxes de lloguer, així doncs excepte el 4 dies de Pico i l'últim dia a Terceira que vam trobar un cotxe de lloguer a l'aeroport per 70€ al dia (altres empreses demanaven 140€) ens hem bellugat en taxi, transport públic i moltes cames. El taxi és realment econòmic comparat amb BCN.

4 al 11 Agost Illa  Sao Miguel Ponta Delgada - Ponta Delgada Apartaments

12 al 15 Agost Illa de Pico  Wicker House - sea and sky
16 al 17 Agost Illa Sao Jorge  Azores Youth Hostels - Sao Jorge

18 al 22 Agost Illa Sao Jorge  Royal Beach Hostel

Illa Sao Miguel

És l'illa més gran i considerada la capital de les Açores tot i això res a veure amb llocs que podrien semblar-se com les illes Canàries també volcàniques. Estem en un apartament prop de Ponta Delgada (20 minuts caminant fins al centre) és un petit poble pesquer amb pocs hotels i petits apartaments i cases de lloguer turístic escampades per tota l'illa. El tema de l'allotjament es car comparat amb la resta de serveis que ofereixen les illes (menjar, oci, transport etc...) La setmana que som a Sao Miguel aprofitem per fer un parell de classes de surf (els nens) a unes de les poques platges de sorra fina i negre que hi ha a l'illa. Praia do Arenal Santa Barbara. És difícil quadrar horaris, ja que depenen completament de les marees, només podem posar-nos a l'aigua en low-tide, que només passa dos cops al dia i va canviant d'hora cada dia.

És una gran platja plena de surfistes on sempre hi ha onades dos llocs de lloguer i un restaurant on es menja molt bé i barat.

El dia 6 fem la primera excursió Boca do Inferno a Sete Cidades uns 13 km i 2:50h amb unes vistes impressionants. Llàstima dels núvols.

Al dia següent toca una mica de relax, visitem Ponta Delgada i el museu i una plantació de pinyes, per la tarda tocarà una mica de platja i surf.

El dia 8 a primera hora anem cap al Islote Vilafranca do Campo un volcà submarí on el cràter és com una piscina d'aigües turqueses. Cal agafar un ferry per anar-hi i tenint en compte que és una Reserva Natural, diumenge i l'aforament està limitat cal matinar. Diria que és un paradís dins del paradís.

A la tarda visitem el poble Caldeira das Furnas zona amb molta activitat volcànica aigües termals i guèisers amb olor de sofre on cuinen mazorcas de maiz per vendre.

Comentar que el menjar es deliciós, molt de peix fresc bo i barat. Entre 9-12 euros un plat complert no cal fer primer i segon.

Tots els dies hem caminat molt (només cal mirar la mitjana d'uns 15000 passos diaris del Garmin). El fet de no disposar de cotxe de lloguer fer els desplaçaments amb taxi, bus i caminant no ha estat fàcil.

El dia 10 Visitarem amb bany inclòs la Caldeira Velha són unes termes (entrada limitada de pagament) d'aigua calenta dins d'un parc natural. Piscines d'aigua calenta que va dels 25ºC - 34ºC als 100ºC. Podem anar saltant de piscina en piscina i notar el canvi de temperatura de l'aigua. L'estada màxima dins del parc es d'unes 2 hores, però nosaltres no som gaire d'aigua i ens sobra temps. A la tarda tornem cap a Sant Barbara per intentar surfeixar una mica.

Només es quedarà fer el "avistamiento de delfines i ballenas" una activitat tranquil·la que ha estat interessant hem pogut veure molts grups de dofins, però cap balena (una llàstima).

Botiga de conserves a Ponta Delgada

Illa Do Pico

El 12 d'agost volem cap a l'illa de Pico, no hi ha possibilitat de vol directe amb SataAzoresAirlines Ponta Delgada - Terceira 30 min i Terceira - Pico 30 min. 24 hores abans de volar hem fet un test PCR al Gerard en un centre mèdic de Ponta Delgada (gratuït) s'ha de fer obligatòriament cada 6 dies, ja que et demanen el resultat i/o certificat de vacunació cada vegada que aterres en una illa.

A Pico dormirem 4 dies en una casa rústica de Airbnb l'amfitrió el Sr. Antonio per un preu mòdic de 50 euros/dia a pagar per avançat i en efectiu també ens lloga el seu Renault Clio, vell i brut però tot un luxe per moure's per l'illa. A l'aeroport hem hagut d'esperar 1h perquè arribes un taxi.

Temporada alta i estem sols a l'aeroport ;-)

Les vistes des de l'apartament

L'illa està plena de spots amb piscines naturals, no hi ha platges de sorra. En totes hi podem trobar vestuaris, banys i dutxes d'aigua dolça.

El menjar deliciós tantes patates sobren...

Ha arribat el gran dia, tenim reserva feta i pagada des de Barcelona a les 10 am per pujar el cim més alt de Portugal volcà Pico i el cim Piquinho de 2351m. Es un parc natural i l'aforament màxim al cim del Piquinho és de trenta persones simultàniament.

Com és costum a totes les illes plou sovint, sobretot al voltant del volcà i aquell dia no és una excepció. Així i tot el Ramón no canvia d'opinió i ens dirigim cap al punt d'inici on ens demanen les dades i ens donen un GPS per poder seguir el nostre recorregut des de la pantalla de l'ordinador. El dia està fatal el noi del punt d'informació ens recomana no pujar i si ho fem serà sota la nostra responsabilitat i qualsevol problema o rescat l'haurem de pagar nosaltres. No hi ha possibilitat de canvi per un altre dia com a molt ens tornen els diners. Així doncs a caminar!

Camí molt marcat amb fites (pals de fusta clavats a terra ) enumerats cada pocs metres per tal de ser visibles i no desviar-se de la ruta si hi ha boira.

La primera hora d'ascensió plovisqueja i un cop sobrepassem els núvols tindrem un dia amb unes vistes i un sol radiant. No portem bastons de trekking i al punt d'informació ens deixen uns bastons de pastor, millor això que res pel meu genoll gust farà un mes de l'operació de menisc.

En total seran uns 9 km amb uns 1100 metres de desnivell positiu anada i tornada pel mateix camí que fem en unes 5:30h.

De baixada trobem grups que pugen a la tarda per fer vivac al cim del Pico i poder gaudir de la posta i la sortida del sol si la meteo acompanya. Al hostel de Terceira vàrem coincidir amb un noi de Mataró que va fer cim i dormir un dia després que nosaltres acompanyat de fort vent i tempesta tota la nit.

El dia no comença gaire bé

Vistes del pàrquing on hem deixat el Clio

Fites que anem trobant durant tot el camí. La pluja per sota nostre i el sol sobre els núvols ens dóna aquestes vistes.

Ja falta menys... durant tot el trajecte no perdem de vista el cim

Gaudim de vistes a l'illa veïna de Sao Jorge i a la població més gran de Pico Madalena.

Al cim aprofitem del Piquinho aprofitem per fer la foto de família i fer un petit àpat.

Tornem el GPS i ens fan un diploma a cadascú certificant que hem fet cim.

Toda descansar un parell de dies de la caminada fent activitats més lúdiques. Visita a la capital Madaleta i bany a les piscines naturals.

Piscina Naturais (Natural Pool) São Roque

Museu do Vinho do Pico

Love forever

El dia 16 d'agost ens acomiadem del cotxe i agafem el ferry del port Madalena cap al poble de Velas a l'illa de Sao Jorge durada 1:30 h aproximadament.

Illa Sao Jorge

Arribem cap a les 9 pm aproximadament a Sao Jorge i com era d'esperar no hi ha taxi. Després de resseguir la llista amb telèfons de taxis, contactem amb un taxista molt amable que ens portarà al hostel, de camí farà parada en un restaurant proper que que ens preparin sopar.
Ens explica que a causa de la pandèmia l'estiu del 2020 (sense turisme) les empreses de lloguer van vendre's la meitat dels cotxes i per por que aquest estiu tinguessin el mateix problema no han reposat. Els taxistes supercontents tenen grups de wp entre ells i treballen una mitja de 10-12 hores al dia.

Ja estem recuperats de cames i a Sao Jorge farem uns dels trekking més populars de la illa. La ventatge d'anar amb taxi es que no calen rutes circulars.  10Km en unes 3:15h i un desnivell negatiu de 700m

El taxi ens deixa al mirador del Sierra del Topo i ens recollirà després de l'excursió i un bon ápat al poble Faja das Cubres.

En aquesta faja hem trobat unes casetes i petits hotels on només si pot arribar per un camí de terra a peu durant uns dos kilòmetres o amb vehicles tipus quads que són els que utilitzen els dels allotjaments rurals i els veïns que hi viuen.

La recompensa....

Vistes a la illa de Pico que tenim des de la terrasa del restaurant

L'Illa de Sao Jorge és molt petita uns 7 km d'ample i 50 de llarg amb una única carretera principal que la travessa. Nosaltres estem Calheta a la segona població més gran (4 cases i un petit port)

Zona de port/platja i bars on es troba tota la gent de la zona.

Segons els taxistes que hem parlat estan a tope de turistes igual que abans de la pandèmia.  Crec que no han estat mai per la Costa Brava ni per Salou en ple agost... segur no tenim el mateix concepte de "a tope"

Illa de Terceira

Els últims quatre dies els passem a Terceira. En aquest cal ens caldrà agafar dos vols un de Sao Jorge a Ponta Delgada (San Miguel) i un altre de Ponta Delgada a Terceira. Dormirem en un petit hostel davant de la platja a la població de Praia da Victoria segona població més gran de l'illa només a 10 minuts en taxi de l'aeroport.

Tenim la platja a uns 50 metres del hostel

El dia 19 farem últim trekking de les vacances a les Açores.

El taxi ens deixa a Gruta do Natal (unes coves naturals que visitarem a la tornada)  caminarem uns 2 km fins l'inici de la caminada circular a Rocha do Chambre.  Uns 13 km que fem en 3:15 h amb uns 330 metres de desnivell positiu.

La visita a les coves no val gaire la pena comparades amb les de Slovenia coves de Postojna.

El dia 20 pillem el bus i visitarem Angrade Heroismo petita ciutat d'estil colonial amb edificis i carrers empedrats antiga capital de les Illes Açores.(Actualment és Ponta Delgada) Des d'Europa era el punt de pas de tots els vaixells que es dirigien cap al continent americà. El conjunt de les illes Açores van ser descobertes i habitades pocs anys abans del descobriment del continent americà. Ciutat emmurallada que encara conserva les torres i canons de defensa.

Una mica d'humor als lavabos d'un restaurant

Últim dia a Terceira decidim llogar un cotxe per poder mouren's amb més llibertat per l'ìlla.  Aprofitem per fer-li la volta sencera fent parades a diferents spots, banyar-nos a les populars piscines naturals de Biscoitos i parar a dinar en un restaurant per degustar la excepcional filet de vedella angus d'uns 500 gr.