Pressa de Cavallers - Comaloformo 3029 m

Últim cap de setmana de Juliol del 2018 i com ja és costum fem una sortida a la muntanya amb els nens. La idea original era intentar el Monte Perdido però el refugi de Góriz està a tope de reserves tot l'estiu. Així doncs amb la furgo nova pugem cap a la Vall de Boí disposats a fer cim al Comaloformo dissabte. Dormim al poble de Barruera, ja que la noia que hi ha a la cabina d'informació del parc diu que està prohibit pernoctar-hi (estem dins d'un parc natural) a demès està prohibida la circulació de vehicles per la carretera de més de 2m d'amplada. (la nostra Fiat Ducato fa 2m i 5cm segons fitxa tècnica). A l'entrada del poble de Barruera al costat del riu i de les piscines públiques hi ha una zona adaptada per autocaravanes. La següent nit ja dormin a dalt de la pressa de Cavallers "prohibit dormir! No autocaravanes! Als pàrquings de la pressa no hi cap ni una agulla.....

La nit de dissabte a diumenge dormint al pàrquing de la pressa

Ens llevem dissabte a les 6:30 a.m esmorzem ràpidament 20 min de carretera i a les 7:30 a.m comencem a caminar. Travessem la pressa i enfilem el camí cap amunt entremig de la vegetació, seguint el track i algunes fites que anem trobant. En algun moment ens desviem del camí i ens cal grimpar una mica, per assegurar els passos decidim posar l'arnés als nens i fer servir la corda de 30m que portem. Suposem que és en aquest punt de despiste on ens hem estalviat de fer el "paso del oso".

Pressa de Cavallers
Vistes del parquing

Assegurem els passos delicats

Ens desviem una mica del camí i ens cal grimpar

Una vegada a dalt sota el pic de Comalestornes, el paisatge canvia totalment. Creuem en diagonal per sobre les pedres fins a un coll que haurem de travessar, una gran fita al coll es marcarà el camí.

Fita que ens marca el coll del pas de l'ós
És abans d'arribar al coll on trobem una parella de nois excursionistes que es avancen ràpidament, ens comenten que volen fer el Comaloformo i la cresta per arribar al Besiberri Sud i baixar fent la circular igual que nosaltres. En lloc de fer la diagonal ells decideixen de pujar directes per la tartera, seguint una altra parella que porten per davant.

Una vegada al coll fem un petit descans (poma i uns fruits secs) a partir d'ara comença el tram més complicat, encara ens queden uns 600m de desnivell amb neu i grans rocs. Un cop passat el coll de l'ós ja tenim vistes de tots els pics.

Pic de Comaloformo i cresta Besiberri
Arribem a l'estany gelat del Comaloformo i com que hi ha bastanta neu decidim posar-nos els grampons que avançar amb més seguretat.

Amb grampons, estany gelat del Comaloformo al fons

Mentre ens equipem veiem un dels nois de la parella que ens ha avançat al principi i han decidit tirar per la via directa. Des de lluny veiem que va sol i avança amb dificultat per sota de la cresta.

S'acaba la neu i ens traiem els grampons, ens queden uns 150m de desnivell fins arribar al cim són la 1p.m portem quasi 6 hores de pujada, hem anat molt lents (suposo que la falta de motivació dels nens). En aquest moment coincidim amb el noi de la parella que anava sol. S'han liat, el seu company s'ha quedat a l'estany gelat i ell en aquell moment ens comenta que decideix abandonar i comença a baixar. (El noi va vestit amb vambes de córrer, pantalons i samarreta curta una mini motxilla Salomon amb un paravent i un gel. A 2800 metres!!!!! A més no té ni puta idea de caminar per sobre la neu, "efecte Kilian") Coincideix la trobada amb aquest noi amb la visita per sobre el nostre cap de l'elicòpter dels GRAE, rescaten a la parella que anava per davant d'aquests que s'han quedat penjats a la cresta.

Tweet que han fet els Bomber sobre el rescat...

Echa un vistazo al Tweet de @bomberscat: https://twitter.com/bomberscat/status/1023230028568514560?s=08

En aquest moment i "visto lo visto" també decidim baixar i abandonar. Tornem a posar-nos els grampons i baixem ràpidament. Ens traiem els grampons aprofitem per menjar els entrepans i anem a buscar el barranc de Riumalo que ens porta l'inici de la pressa de Caballers. La baixada és molt dura, fa molta calor i tardem unes 3 hores a fer-la.

En resum han estat unes 10 hores d'excursió amb moltes parades, arribem a les 6 p.m a la furgo i encara tenim temps de baixar a Barruera per fer-nos un bany a la piscina.

Baixant el barranc de Riumalo

El camí de baixada ens deixa a l'inici de la pressa

Recompensa un bon sopar a Taüll