Ascensió Gallina Pelada o Cap Llitzet (2327 m)

13 d'Abril del 2006 - Dijous Sant

El dia anterior havien deixat els nens (Abril i Gerard) en casa dels avis que havien llogat un apartament a Cunit, i nosaltres vam fer nit al pis de Barcelona al carrer indústria.

Sortim sobre les 06:45 AM de Barcelona, A-18-Manresa-Berga, després de passar el poble de Cercs, just després de la central tèrmica desvio cap a la esquerra (Sant Corneli) passada la central tèrmica, després passem per Fígols, continuem fins la Creu de Fumanya (1600 m). Primera errada abans del final de la pista s'ha de agafar un desvio marcat a la esquerra que indica Fumanya un metres després deixar el cotxe.

08:45 AM Comencem a caminar un dia esplèndid, sortim amb samarreta tècnica màniga llarga i jaquetes de muntanya (la Nuri a més a més un polar), finalment gairebé tota la estona amb samarreta. Busquem una pista que ens porta fins al desvio del GR uns 40 minuts de pista de terra ample amb petites pujades i baixades (que no lo fan gaire gràcia a la Nuri però això de que tot el que baixa es té que tornar a pujar).

Arribem a la senyalització del GR-107, desvio de la dreta la direcció a seguir cap el el Coll del Portet. A partir d'ara seguim les marques de GR amb ocasions amb l'estrella vermella del camí dels Bons Homes.

20 minuts després passem per la derruïda masia del Ferrús.

Seguim per el GR-107, cada vegada mes a prop de la roca Gran de Ferrús. Veiem distintes vies de escalada en la paret, totalment vertical, amb algunes cintes en el passos amb desplome, quins collons pujar per aquestes vies. A la esquerra de la paret, se obre un corredor, denominat el pas de les Llosanques, encara en el GR-107, seguim les marques sense cap tipus de problema. El camí cada vegada puja una mica mes.

Al final de les Llosanques, el camí passa entre els arbres, però sempre seguim les marques del GR-107. Arribem al Coll del Portet trobem un pal de fusta indicador. OJO no continuar pel camí del GR s'ha de pujar per la dreta una pendent que no està marcada. Nosaltres es vam equivocar i vam continuar pel camí després de una estona de dubtes, tornen enrera al coll i veiem les fites de pedra. Decidim parar i esmorzen els bocates que portaven per dinar son a prop de les 11 del matí.

Es una pujada força pronunciada lo mes dur de l'excursió, busquem fites de pedra i algunes marques grogues, son poques tant una cosa con l'altre, es puja sempre amb tendència cap a la dreta.

Després de fer la aresta uns 10 minutets, a les 12 hores fem cim, les vistes son espectaculars un dia molt clar, estem sols al cim, no ens ho creiem i no hem vist rastre de ningú, bueno un home al coll del portet que feia el camí dels bons homes, fem les fotos de rigor, i la Nuri deixa la dedicatòria el llibre de visites.

Ara en la baixada comencem a veure bastant neu i la comencem a trepitjar fins arribar el refugi "Serra d'Ensija Delgado Úbeda" (2060 m)". Es un refugi tancat que té una porta oberta amb una petita zona amb dos llits una mica guarro, suposem que a l'estiu estarà obert perquè es veu gran i bastant nou.

Trepitjant força neu pugem cap el coll que es veu al fons, arribat al coll aquesta va ser la pitjor decisió del dia, decidim tirar cap a avall per un torrent de pedres i arbres, lo correcte es seguir pujant fins al cim de Creu de Ferro. El punt on vam decidir començar a baixar estava ballat per uns pals i un fil ferro.

Lo pitjor de l'excursió va ser baixar per el torrent, molt pronunciat i amb diverses grimpades una mica complicades, veiem el camí de terra al fons del torrent però no s'arriba mai, cada vegada la Nuri te menys moral i es comença a agobiar, finalment vam arribar al camí.

Tornem per la pista marcada amb GR fins al cruament i tornant per les nostres passes en 40 minutets arribem al cotxe, son les 15:45 en trigat unes 7 hores, crec que si agafes el camí correcte de baixada pots estalviar una horeta ben bona.